Veranstaltung

Buchpräsentation "Rudolf Eitelberger von Edelberg. Netzwerker der Kunstwelt"

Rudolf von Eitelberger (1817–1885) stand jahrzehntelang im Mittelpunkt der Wiener Kunstwelt und bestimmte als Gründungsdirektor zahlreicher Institutionen die Kunst- und Kulturpolitik maßgeblich. Er führte das Fach Kunstgeschichte an der Universität Wien ein, gründete das MAK – Museum für angewandte Kunst und die Universität für angewandte Kunst Wien. Anlässlich des 200. Geburtstags veranstalteten die drei Institutionen im April 2017 eine internationale Tagung. Daraus ist der Band Rudolf Eitelberger von Edelberg. Netzwerker der Kunstwelt entstanden. Namhafte internationale und österreichische AutorInnen beleuchten in 19 Beiträgen die Vielfalt von Eitelbergers Wirken in Kunstgeschichte, Kunsttheorie und Kunstgewerbe ebenso wie in der Ideologie der Stadterweiterung und Ringstraßenarchitektur, der überregionalen Kunst- und Kulturpolitik, dem künstlerischen Ausbildungssystem und nicht zuletzt auch in der bürgerlichen Frauenbewegung.

Begrüßung und Einführung:

Christoph Thun-Hohenstein, Generaldirektor, MAK
Gerald Bast, Rektor, Universität für angewandte Kunst Wien
Michael Viktor Schwarz, Vorsitzender des Senats, Universität Wien

Vortrag:

Kitty Zijlmans (LUCAS – Leiden University Centre for the Arts in Society, Universität Leiden)

Against mediocrity. Lessons to be learned from Eitelberger: weaving theory, practice and presentation into the cultural and political fabric of society

"It is a cliché to say that someone is ahead of his time, but in the case of Eitelberger it doesn’t seem like an exaggeration, he most certainly had visionary ideas regarding the role of art, art theory and art education in both theory and practice within contemporary society. What he combined in one person is now the thriving field of countless scholars in as many departments and fields of expertise. Moreover, he had a broad cultural-political vision. In Eitelberger’s time, art history was not yet defined but a field open to all possibilities. Looking back now, a mere 150 years later, what has become of art history? Do we still have these dreams to build a discipline that can make a difference in the world? To be consequential? In combination with art schools or as a separate discipline, art history had rooted almost everywhere around the world in one way or another. Art is everywhere, museums are thriving, cultural heritage is high on the agenda, archaeology a vast field adjacent to art history and material culture studies, technical art history only growing in importance. But there is more, art history is needed for sensemaking. In our overgrown neoliberal societies, we need the humanities/art history more than ever. Let’s dream in Eitelberger’s footsteps of a committed art history."

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Fotos: René Steyer, Inst. f. Kunstgeschichte, Uni Wien