Monumental Cares. Sites of History and Contemporary Art
Mechtild Widrich: Monumental Cares. Sites of History and Contemporary Art
veranstaltet von der Abteilung Kunstgeschichte in Kooperation mit der Abteilung Ortsbezogene Kunst der Universität für angewandte Kunst Wien.
Monumental Cares (Manchester University Press, 2023) diskutiert die Denkmaldebatten des letzten Jahrzehnts gemeinsam mit Themen, die uns als monumental oder überwältigend erscheinen, wie Klimakrise, Migration und globale politische Spannungen. Das Buch bespricht künstlerische und aktivistische Interventionen, die zeigen, dass eine ortsbezogene Beschäftigung mit Geschichte wichtig ist für eine funktionierende, demokratische Öffentlichkeit, und zeigt, wie neue Formen traditionelle Monumentalobjekte ersetzen können.
Mechtild Widrich ist Professorin am Department für Kunstgeschichte, -theorie und -kritik an der School of the Art Institute of Chicago, war im Sommersemester 2022 Gastprofessorin an der Universität für angewandte Kunst in Wien und ist 2022/23 Faculty Fellow am Institut für Höhere Studien an der University of Notre Dame. Widrich studierte Kunst- und Architekturgeschichte an der Universität Wien und dem Massachusetts Institute of Technology, Cambridge, Mass. (PhD., 2009).
Widrich ist Forschungsmitglied der AgorAkademi (École des Hautes Études en Sciences Sociales Paris) und dem Performance and Public Space Forschungszentrum (London Metropolitan University), sowie Mitglied des Grant Park Expertengremiums zu Kunst, Monumenten und Kulturgütern in Chicago und der Expertinnenkommission für die Auslobung der permanenten Kontextualisierung des Karl Lueger Denkmals in Wien. Ihre Forschung wurde u.a. von der Fulbright Kommission, dem Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte, dem University of Chicago Hong Kong Center, der Nationalgalerie in Washington D.C., dem Schweizerischen Nationalfonds, der ETH Zürich, dem Eikones Forschungszentrum der Universität Basel, der Akademischen Gesellschaft Basel und dem Center of Contemporary Art Singapur unterstützt.
Widrich ist Autorin von Performative Monuments (2014) und Monumental Cares (2023), beide bei Manchester University Press. Sie ist (Mit-)Herausgeberin von Future Anterior, Ex Situ: On Moving Monuments (2020); Participation in Art und Architecture (2015, Taschenbuch 2022); Ugliness: The Non-Beautiful in Art and Theory (2013, Taschenbuch 2015), Krzysztof Wodiczko, A 9/11 Memorial (2009); und Übersetzerin (mit Andrei Pop) von Karl Rosenkranz, Ästhetik des Hässlichen [1853] (2015, Taschenbuch 2017). Ihre Texte sind in Art Journal, Grey Room, Texte zur Kunst, ArtMargins, Log, TDR, JSAH und zahlreichen Büchern und Katalogen in Europa und den USA erschienen, zuletzt in Street Life (Wilhelm Hack Museum, 2022) und Public Matters (Österreichische Galerie Belvedere, 2023).
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Mechtild Widrich: Monumental Cares. Sites of History and Contemporary Art
organized by the Department of Art History in cooperation with the Department of Site-Specific Art, University of Applied Arts Vienna.
Monumental Cares (Manchester University Press, 2023) considers the monument debates of the past decade together in light of phenomena that strike us as monumental or overwhelming, such as climate crisis, migration, and local and global political tensions. How can a date or event be made to stand for, much less represent, such processes? We have to start from the ground up, Widrich argues, paying attention to how sites, as well as artifacts and the audiences that inhabit them operate on multiple, overlapping levels of mediation. A multidirectional theory of site brings together objects, their photographic reproduction, and a geographically informed sense of audience(s) – local, regional, global. Attending to history and practice in this site-directed way, helps us see the significance of history to the fashioning of a working, democratic public sphere.
Mechtild Widrich is Professor in Art History, Theory and Criticism at the School of the Art Institute of Chicago, and currently Faculty Fellow at the University of Notre Dame’s Center for Advanced Study. She was a Guest Professor at the University of Applied Arts in 2022, and part of the expert committee for the competition to recontextualize the Karl Lueger statue in Vienna. Widrich researches and writes on art in public space, in particular monuments and monument activism, performative and participatory practices, the theory of the public sphere, as well as aesthetic theory. Widrich has won numerous awards and fellowships, e.g. from the Fulbright Foundation, the Max-Planck-Institute Berlin, the National Gallery in Washington DC, the Newcombe Fellowship, Schlossman Prize, and the Swiss National Science Foundation and is member of AgorAkademi (École des Hautes Études en Sciences Sociales Paris), the Performance and Public Space research center (London Metropolitan University), as well as a member of the grant part committee on art, monuments and markers in Chicago.
Widrich is the author of Performative Monuments (2014) and Monumental Cares (2023), both with Manchester University Press. She is the (co)editor of Future Anterior, special issue Ex Situ: On Moving Monuments (2020); Participation in Art and Architecture (2015, paperback 2022); Ugliness: The Non-Beautiful in Art and Theory (2013, paperback 2015), Krzysztof Wodiczko, A 9/11 Memorial (2009); and translator (with Andrei Pop) of Karl Rosenkranz, Ästhetik des Hässlichen [1853; Aesthetics of Ugliness] (2015, paperback 2017).
Her writings have appeared in Art Journal, Grey Room, Texte zur Kunst, ArtMargins, Log, TDR, JSAH, and numerous books and catalogues in Europe and the US, most recently in Street Life (Wilhelm Hack Museum, 2022) and Public Matters (Austrian Gallery Belvedere, 2023).
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